Publicul romanesc iubitor de arta nu este pe cale de disparitie, asa cum sunt tentati unii sa afirme. Este adevarat, insa, ca foarte multi dintre aceia care si-ar dori sa cumpere arta contemporana se aleg doar cu privitul. Si nu atat fiindca preturile unei lucrari - desen, gravura, acuarela sau pictura - s-ar vinde la preturi exagerat de mari, ci pentru ca posibilitatile de cumparare ale acelora care mai cred ca frumusetea va salva lumea sunt extrem de limitate.
Ba chiar lipsesc cu desavarsire. Lucrurile nu stau mai bine nici in cazul in care si-ar dori sa intre in posesia unui album de arta sau monografie a unui pictor roman interbelic, de pilda, si, cu atat mai putin, a unui artist renascentist, academist, impresionist, suprarealist, constructivist etc., din marea familie europeana si mondiala, precum Leonardo da Vinci, Caravagio, Rembrandt, Durer, Sisley, Monet, Dali. Si totusi, lumea sensibilitatii lor ar dobandi un plus de culoare, de bucurie pe care numai marea arta, valorile intrate in patrimoniul universal le pot aduce.
Dar pasi benefici, in primul rand in favoarea unor artisti autohtoni cunoscuti carora le-au fost publicate monografii impresionante, precum Corneliu Baba, Rudolf Scheweitzer-Cumpana, sau de-a dreptul uitati si ignorati, dar si in folosul publicului (fie ca este vorba de specialisti ai domeniului sau pur si simplu publicul avizat) s-au mai facut, dupa '90 incoace.
Preturile, in general, oscileaza intre 50 si 100 RON. Unele se cumpara, altele raman pe rafturi...
Ieri, Editura Universalia, al carei director este poeta si scriitoarea Doina Uricariu, a lansat la Institutul Cultural Roman monografia-album Maria Pillat Brates - "Pictura si reverie". O restituire necesara a uneia dintre artistele pretuite ale epocii interbelice, personalitate exponentiala pentru arta plastica romaneasca si orizontul civilizatiei europene din