Scumpirea carburantilor clasici a impulsionat dezvoltarea puternica a pietei de gaz petrolier lichefiat (GPL) in ultimii ani. Daca primele statii de alimentare cu GPL au aparut in 1999, in ultimii trei ani s-a inregistrat o dezvoltare exploziva a retelei de autogaz, in prezent existand peste 900 de statii de alimentare.
Cu toate acestea, companiile care activeaza pe piata GPL acuza autoritatile ca nu sprijina de ani de zile in niciun fel dezvoltarea acestui sector, iar vanzarile de autogaz au inceput sa scada.
Instalatiile neomologate monopolizeaza piata
Capacitatea maxima de producere a GPL depaseste in prezent 700.000 tone/an si ea este impartita intre companiile Petrom, care detine 40% din piata, Rompetrol - cu 26%, LukOil - cu 22%, si Rafo - cu 10%, iar 2% reprezinta importurile. Pretul mult mai mic comparativ cu benzina este principalul atu al GPL, care a dus la cresterea rapida a vanzarilor.
Asa se face ca, din cele circa 3,8 milioane autovehicule inregistrate in Romania, circa 2% au instalatii de GPL.
Numarul masinilor care sunt alimentate cu GPL este insa mult mai mare avand in vedere ca, potrivit estimarilor Asociatiei Romane a Gazului Petrolier Lichefiat, in afara de autovehiculele care au montate instalatii omologate de GPL, un procent mult mai mare, circa 20% din parcul auto, au montate instalatii neomologate.
La numai cativa ani de la aparitia primelor statii de alimentare cu GPL, numarul acestora a reusit sa depaseasca 900, cele mai multe fiind detinute de companii precum Crimbo Gas, Butan Gas, LukOil, Shell, Eurogaz, Petrom, Bulrom, Panebo, Rompetrol, Agip, Dolchimex si System Gas, ele controland circa 75% din piata de retail.
Acciza reprezinta 19% din pret
La nivelul anului 1999, pretul autogazului era cu 60-65% mai mic decat pretul benzinei. Situatia s-a schi