Cât de inventivi sunt patronii români? Foarte puţin, conform unui raport publicat recent de Eurostat. Într-un studiu care analizează gradul de inovare din firme, realizat în 14 ţări europene, conaţionalii au ieşit pe ultimul loc. „Românii sunt inventivi! Românii sunt deştepţi! Românii se descurcă!“ – auzim în diverse ocazii (TV, mese rotunde) astfel de aprecieri triumfaliste. Inventivitatea pare să fie una dintre trăsăturile care ne diferenţiază 
Cât de inventivi sunt patronii români? Foarte puţin, conform unui raport publicat recent de Eurostat. Într-un studiu care analizează gradul de inovare din firme, realizat în 14 ţări europene, conaţionalii au ieşit pe
ultimul loc.
„Românii sunt inventivi! Românii sunt deştepţi! Românii se descurcă!“ – auzim în diverse ocazii (TV, mese rotunde) astfel de aprecieri triumfaliste. Inventivitatea pare să fie una dintre trăsăturile care ne diferenţiază de alte popoare. Cifrele din studiul Eurostat contrazic ideea de mai sus: inventivitatea nu se regăseşte şi în mediul de afaceri autohton. Potrivit cercetării, numai 6,8% din antreprenorii români cred că firma lor introduce pe piaţă produse noi şi îmbunătăţite din punctul de vedere al caracteristicilor importante. Restul de respondenţi se mulţumesc să imite mişcările concurenţei. Procentajul celor inovativi este mai mic atât faţă de cel înregistrat în ţări dezvoltate, ca Luxemburg (25,8%) şi Suedia (39,9%), cât şi faţă de cel din ţări mai apropiat nouă ca nivel de dezvoltare: Bulgaria (9,6%) şi Cehia (19,6%).
Dimensiunea decalajului faţă de firmele din Uniunea Europeană se observă cel mai bine dacă se compară inventivitatea antreprenorilor în funcţie de nivelul şcolii absolvite. Astfel, se constată că procentajul patronilor români care au studii superioare şi pentru care inovarea este importantă e semn