Momentul intrării în Uniunea Europeană nu trece fără să se facă simţit de managerii companiilor româneşti. Experienţa ţărilor vecine, membre ale Uniunii din 2004, arată că aderarea forţează schimbări importante în strategiile acestora. Pentru ţări precum Polonia, Cehia sau Ungaria, „ciocnirea“ cu Uniunea Europeană s-a arătat benefică. Dovadă, diferenţa semnificativă între ratele de creştere dinainte de aderare (anii 2003-2004) şi cele din 2005. În
Momentul intrării în Uniunea Europeană nu trece fără să se facă simţit de managerii companiilor româneşti. Experienţa ţărilor vecine, membre ale Uniunii din 2004, arată că aderarea forţează schimbări importante în strategiile acestora.
Pentru ţări precum Polonia, Cehia sau Ungaria, „ciocnirea“ cu Uniunea Europeană s-a arătat benefică. Dovadă, diferenţa semnificativă între ratele de creştere dinainte de aderare (anii 2003-2004) şi cele din 2005. În Cehia, spre exemplu, diferenţa între creşterea medie a companiilor listate înainte şi după aderare este de 3,7 puncte procentuale. În Ungaria aceasta ajunge la 3,4, iar în Polonia la 1,7 puncte procentuale.
Studiul Contrast Management Consulting and Training, realizat în ţările din Europa Centrală pe societăţile listate la Bursă, arată că în Polonia există, în acest moment, cea mai bună corelare între creştere şi rentabilitate. Media indicatorilor de creştere ai companiilor poloneze pe intervalul 2003-2005 trece de 20%, la un randament (ROCE - rentabilitatea capitalului angajat) mediu de aproape 10%. Companiile din Cehia excelează la capitolul randament, dar au o creştere mai mică, iar cele din Ungaria şi Slovenia stau mai bine în privinţa creşterii, însă au un randament mediu mai mic.
Intrarea României în UE va aduce, pe lângă falimentele inevitabile din domenii mai puţin pregătite pe