Noua taxa speciala ce va fi instituita incepind de la 1 ianuarie 2007, se va aplica la prima inmatriculare a automobilului in Romania, avind ca scop stoparea importurilor masive de automobile second hand foarte vechi si poluante, o data cu integrarea Romaniei in UE si a intrarii in vigoare a noului Cod Fiscal. Asadar taxa respectiva nu afecteaza vinzarea masinilor deja inmatriculate in tara, transferate de la un proprietar la altul, ci numai a celor care sint puse in circulatie pentru prima data in Romania.
Daca taxa va intra in vigoare, cumparatorii unui automobil mai vechi de sase ani vor trebui sa plateasca o suma vizibil mai mare, ce va creste progresiv in raport cu gradul de poluare al masinii.
Masura va fi valabila din 2007, cind aderarea la UE elimina restrictiile vamale la import, accizele si conditia ca masinile sa nu fie mai vechi de opt ani.
In schimb, sistemul de taxare propus de Ministerul Finantelor avantajeaza importurile de masini noi. Coeficientii in functie de care se calculeaza taxa pe inmatriculare depind de vechimea masinii.
Taxa de inmatriculare se calculeaza prin inmultirea numarului de centimetri cubi ai motorului, cu taxa pe centimetru cub si cu coeficientul de ajustare.
Algoritmul taxei este format din patru coeficienti si se realizeaza dupa urmatoarea formula de calcul: AxBxCx(100-D)/100, unde A este capacitatea cilindrica, B cuantumul taxei pe cmc, cuprins intre 1 si 2 euro pe cmc, C, coeficient de corelare ce variaza in functie de vechimea autovehiculelor si D, o reducere calculata in procente care creste pe masura ce autovehiculul este mai vechi.
Desi motivul afisat este cel de a proteja mediul, oficialii avantajeaza din start importurile noi
Taxa pe inmatriculare va depinde in primul rind de vechimea masinii, adica principalul criteriu d