Micul intreprinzator aduce la el "acasa" clienti din alte tari.
La noi, povestea unui mic patron arata ca exista potential, dar nu si rezultate. Slovenia, mica oaza de bunastare din Balcani, datoreaza turismului parte a succesului sau economic.
Oamenii au stiut sa vanda. Tina Ambroz are o mica firma de intermedieri in domeniu si face bani in timp record, cu ajutorul internetului. Tara ei e de 10 ori mai mica decat Romania si are o populatie cat a Bucurestilor, cu un salariu mediu lunar de aproape 800 de euro.
"Omologul" sau din Romania, Silviu Plugaru, duce mai departe o traditie de familie, numai ca nu la stat, ci pe cont propriu. E satisfacut de venitul sau, insa critic fata de oferta interna.
Povestea lui arata ca, din moment ce romanii aleg destinatiile externe, nici pana acum nu am invatat "sa ne vindem tara". Spera insa ca intrarea in UE sa mai schimbe lucrurile. In bine.
Altfel de Balcani
Reteta "incet, dar sigur"
In Slovenia, tara desprinsa din fosta Iugoslavie, insa neafectata de razboiul din Balcani, o mica afacere in turism aduce venituri mai mari de patru salarii medii in Romania.
Totul se face de acasa, fara fonduri europene, fara experienta in domeniu, fara o finantare grasa de pornire, fara stresul permanent al sefului ce trebuie multumit. Iti poti permite o vacanta, programul este flexibil si poti avea si o a doua slujba.
1.500 de euro, "on-line"
Numele ei e Tina Ambroz. Varsta, 26 de ani. Inainte de aderarea din 2004, ii era teama ca va fi mai rau. Acum este sigura ca s-a inselat. Biroul, casa si masa le are in oraselul sloven Kranj, o localitate de numai 30.000 de locuitori, situata la nici 30 de kilometri de capitala Ljubljana.
Granita cu Austria este aproape. Doua ore de mers cu masina pe autostrada, din Graz, pana la Kranj,