Cea mai mare spaimă a conducătorilor auto o reprezintă punctele de penalizare şi numărul contravenţiilor a scăzut considerabil. Acest lucru demonstrează că, în România, civilizaţia nu poate fi impusă decât cu forţa. Cea mai mare spaimă a şoferilor nu sunt însă amenzile, ci punctele de penalizare, al căror cumul poate duce la suspendarea permisului.
La nivelul întregii ţări, în prima săptămână a lunii decembrie au fost reţinute peste 2.200 de permise de conducere. Abaterile şoferilor au fost sancţionate cu 28.000 de amenzi, această cifră fiind de aproape trei ori mai mică decât media săptămânală dinaintea aplicării noii legislaţii. Potrivit Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR, analiza efectelor noului Cod Rutier arată că şoferii au fost conştientizaţi de importanţa purtării centurii de siguranţă, iar nivelul disciplinei în trafic a crescut în mod vădit. De altfel, ultimele studii arată că, în momentul de faţă, 90 la sută din şoferi poartă centura de siguranţă, faţă de numai 30 la sută, cât rezulta dintr-un sondaj anterior.
Vatmanii ajung la capăt de linie mai repede
La 15 zile de la introducerea noului Cod Rutier, traficul în Capitală s-a disciplinat vizibil. Prima schimbare pe care o sesizează majoritatea şoferilor este eliberarea liniilor de tramvai. Aproape nimeni nu se mai încumetă să depăşească o coloană de autoturisme la semafor pe linia de tramvai. Punctele au băgat spaima, dar şi supărarea în şoferii bucureşteni. "Stau de 20 de minute să traversez Bulevardul Basarabia, de la Stadion (Lia Manoliu - n.r.) la Pasajul Muncii. Săptămâna trecută o luam pe linia de tramvai şi în cinci minute eram rezolvat. Acum stau că, dacă nu, îmi ia puncte de pe carnet", spune, cu năduf, Tiberiu, de la volanul unei maşini de teren. Cei mai avantajaţi sunt vatmanii, care au cale liberă pe arterele aglomerate. "Până la noul Cod, linia lui 16 pierdea cel puţin o