La nivel local activează doar doi mari jucători, care controlează cam un sfert din totalul vânzărilor Pentru globurile şi beteala cu care îşi decorează pomul de Crăciun, românii cheltuiesc anual peste 20 milioane de euro. Globurile de sticlă, fragile şi decorate cu migală, par să fi pierdut competiţia cu produsele de profil din plastic. În prezent, piaţa românească este dominată în proporţie de circa 80% de astfel de globuri, mai ieftine şi rezistente, dar mai puţin strălucitoare. Profitabile sunt şi decoraţiunile tradiţionale, din sticlă, care sunt însă foarte căutate la export.
Prodglob Cluj, principalul producător de globuri de sticlă din România, exportă 80% din producţie. Au fost ani în care acest procentaj a urcat până la 97%. Compania are comenzi importante pe pieţele Germaniei şi Statelor Unite ale Americii. "În ultimii ani însă, şi sectorul intern a început să joace un rol important în businessul companiei", spune Mihaela Turcu, managerul firmei. Astfel, segmentul de public care caută astfel de produse, deşi în acest moment unul de nişă, pune din ce în ce mai mult preţ pe calitate. "Facem numai globuri de sticlă, decorate cu argint şi cu fel şi fel de accesorii. Ne adresăm clasei medii", explică Turcu. Compania sa are 58 de angajaţi şi a realizat o cifră de afaceri de 1,3 milioane lei (366.000 de euro) în 2006. Un calcul sumar ar dezvălui faptul că, la o piaţă evaluată în total la 20 milioane de euro (în creştere cu circa 10% de la an la an), românii cheltuiesc cam un euro pe cap de locuitor pentru podoabele de Crăciun. Cifra este de câteva ori mai mică faţă de străinătate. Dar potenţialul există şi este din ce în ce mai fructificat.
Asia, principalul competitor
Iniţial, producţia de globuri şi ornamente de Crăciun era apanajul cooperaţiei. Odată cu dispariţia acestui sector, piaţa a fost invadată de produsele chinezeşti. Lupta cu "fenomenu