De la 1 ianuarie 2007, companiile de asigurări vor aplica un sistem de reduceri şi majorări ale tarifelor la asigurările auto după caz, numai proprii clienţi, cărora le cunoaşte istoricul.
10% bonus pentru fiecare an de asigurare fără daune
Acest istoric al daunelor contează cu adevărat la exterm de puţine companii. Astfel, se acordă un bonus de 10% pentru un an de asigurare fără daune, de 20% din valoarea poliţei RCA pentru doi ani de asigurare şi de 30% pentru trei ani de asigurare fără daune. În schimb, un an anterior de asigurare cu daune duce la majorarea tarifului RCA cu 20%, doi ani cu 40%, în timp ce pentru trei ani nivelul tarifului creşte cu 60%. La alte companii de asigurări, şoferii-persoane fizice, cu istoricul nepătat, pot plăti chiar cu 80% mai puţin pentru aceeaşi poliţă, faţă de cei mai indisciplinaţi. Persoanele juridice cu incidente scot din buzunar pentru RCA chiar şi cu 300% mai mult faţă de nivelul minimum, de care pot beneficia companiile care nu au avut incidente.
Reduceri în funcţie de sex sau locaţie
"Acest sistem bons/malus ar fi deosebit de util, în sensul că cine e neatent şi produce accidente să plătească anul viitor mai mult. Sistemul nu s-a generalizat însă pentru că piaţa autohtonă nu s-a aşezat în adevăratul sens al cuvântului şi pentru că nu există o bază de date comună", mai spune preşedintele UNSICAR. Acesta apreciază că sistemul bonus/malus se va aplica în România atunci când asigurătorii vor ajunge să înţeleagă necesitatea constituirii bazei de date comune, care nu înseamnă neapărat o cale de a fura clienţii celuilalt.
Chiar dacă aplicarea unor tarife mult mai mari pare descurajant pentru clienţii cu un istoric mai zbuciumat în trafic, societăţile de asigurări care aplică sistemul îşi pot curăţa portofoliul de clienţi de cei cu "antecedente", pentru care trebuie să onoreze aproape sigur plata daun