Alături de observaţii de fiecare zi privind degradarea oraşului nostru, aici va fi vorba, măcar uneori, de cărţile care au ceva de spus despre înfăţişarea de altădată a Capitalei.
De aceea, avem datoria de a semnala splendidul album apărut acum cîteva zile, Bucureştii în imagini în vremea lui Carol I. Colecţia de fotografii de la Biblioteca Academiei a fost cernută cu răbdare şi competenţă de domnul Emanuel Bădescu, autorul comentariilor care însoţesc ilustraţiile. Multe din imagini (în total, peste 250 în primele două volume) erau inedite, pe cînd altele au fost reproduse din cartea lui F. Damé, publicaţie oficială prilejuită de jubileul din 1906. O introducere istorică foarte consistentă i se datorează profesorului Ion Bulei. Stelian Ţurlea, în al cărui Ziar de duminică au fost culese, cinci ani la rînd, aceste documente, a îngrijit luxoasa ediţie şi semnează cuvîntul înainte. Ca unui expert în istoria fotografiei în România, dlui Bădescu i s-a încredinţat sarcina de a prezenta viaţa şi opera artiştilor care au lăsat mărturia lor despre dezvoltarea oraşului, de la Angerer şi Szathmary pînă la Duschek junior, Al. Antoniu sau Stelian Petrescu.
Desfăşurîndu-se în ordine cronologică, acest preţios material iconografic reflectă progresele modernizării într-o epocă de mare dinamism urbanistic, pînă la primul război mondial. Bineînţeles, din comparaţia între mahalalele Calicilor sau Flămînda şi noile palate din preajma anului 1900 (Poşta, Facultatea de Medicină, Casa de Economii şi Consemnaţiuni) nu poate ieşi decît impresia unui marş precipitat spre Occidentul model. Capitala regală a "latinilor de la Dunăre" întorcea spatele trecutului ei. Dar aceasta s-a făcut prin demolarea necruţătoare a clădirilor care, prin aşezarea sau stilul lor, contrariau proiectul inovator.
Ceea ce mă impresionează pe mine este că majoritatea fotografiilor reprezintă str