Va creşte ponderea produselor din UE, dar şi din ţări precum China, Thailanda, Vietnam sau Malaysia Piaţa locală de retail se va dezvolta în ritm alert după integrarea României în Uniunea Europeană, companiile mizând foarte mult pe efectul eliminării taxelor vamale şi pe avansul prognozat al consumului.
Totuşi, lupta pentru menţinerea şi câştigarea de noi cote de piaţă se anunţă a fi tot mai acerbă, specialiştii din sector preconizând că o serie de companii de top care nu au intrat încă în ţara noastră vor face acest pas după aderare, aşa cum s-a întâmplat în cazul Poloniei şi Cehiei. În timp ce preţurile la unele produse vor scădea, altele vor creşte.
Integrarea României în UE va avea un impact direct asupra relaţiilor comerciale, a sistemului de taxe şi impozite, dar şi în zona reglementărilor privind consumul, obligând companiile de retail să îşi adapteze activitatea la noile cerinţe.
"Sectorul de retail românesc va avea şansa de a funcţiona în interiorul unei pieţe lărgite, dar va trebui şi să facă faţă provocării de a concura pe această piaţă europeană", afirmă Victor Kevehazi, senior partner KPMG, citat de Mediafax.
Majorarea importurilor, o consecinţă a integrării
În plus, o serie de acte normative ce vor fi valabile în acest sector vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Noile reglementări includ legea privind vânzarea produselor şi garanţia asociată acestora, legea privind securitatea generală a produselor, legea privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte şi noul cod al consumului. "Ele stabilesc conţinutul raporturilor juridice între consumatori şi firmele care pun produse pe piaţă sau prestează servicii, stabilind obligaţiile care revin statului şi firmelor, precum şi drepturile care aparţin consumatorilor. Vor exista noi obligaţii de informare, noul pachet de norme de protecţie pri