Falimentul lantului de magazine Univers’all, cu capital autohton, in chiar preajma aderarii Romaniei la UE, este un sever avertisment pentru soarta capitalului autohton in conditiile "marii" globalizari in general si in special ale "micii", dar profundei globalizari in segment european pe care o antreneaza apartenenta la UE. Sansele capitalului autohton sunt minime. Univers’all era o companie puternica, si nu un magazin de la coltul strazii, detinand supermarketuri in mai multe orase ale tarii. Dupa cum a recunoscut oficial administratorul general al retelei, "deschiderea unor lanturi de magazine internationale ne-a redus foarte mult vanzarile si am inceput sa pierdem bani". Conditii in care, Univers’all a decis sa vanda amplasamentele si sa iasa din joc. Iesirea acestei retele comerciale de pe piata este cu atat mai ingrijoratoare cu cat se produce in plin elan al retail-ului in Romania, si nu intr-o perioada de depresie a vanzarilor. Dar, semnificativ, se produce intr-o perioada de agresiva ofensiva din partea hipermarketurilor internationale (Metro, Selgros, Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland etc.). Ceea ce demonstreaza vulnerabilitatea capitalului autohton in fata mult mai puternicului capital strain, chiar si in conditiile unor piete in expansiune, cand, in principiu, se spune ca se gaseste loc pentru oricine. Este de presupus ce soarta il paste in eventuale conditii de restrangeri ale pietei. S-ar putea ca, in cazul specific al Univers’all, actionarii sa nu ramana in aer din cauza falimentului, in masura in care, profitand de pe urma expansiunii pietei imobiliare, pot valorifica prin vanzari amplasamentele detinute. Dar in alte cazuri, fosti corifei ai capitalului romanesc ar putea ramane in urma falimentelor pur si simplu coate-goale. Cazul Univers’all atrage inca o data atentia, intr-un mod sever, asupra faptului ca singura sansa a capitalului autohton o const