Ce înseamnă integrarea României în Uniunea Europeană, din punctul de vedere al industriei de cercetare a pieţei? Desigur, o ofertă mai bogată şi mai sofisticată de servicii şi metodologii, dar şi tarife mai mari decât cele practicate până acum. „Facem parte din Uniunea Europeană de mult timp!“ – susţin agenţiile specializate în cercetarea de piaţă. Argumente: principalii clienţi sunt companiile occidentale, care au impus, prin departamentele proprii d
Ce înseamnă integrarea României în Uniunea Europeană, din punctul de vedere al industriei de cercetare a pieţei? Desigur, o ofertă mai bogată şi mai sofisticată de servicii şi metodologii, dar şi tarife mai mari decât cele practicate până acum.
„Facem parte din Uniunea Europeană de mult timp!“ – susţin agenţiile specializate în cercetarea de piaţă. Argumente: principalii clienţi sunt companiile occidentale, care au impus, prin departamentele proprii de marketing, standarde europene cu mult înainte de aderare. De asemenea, marile reţele de cercetare de piaţă sunt prezente pe plan local de ani buni. Este vorba, în primul rand, de cele care reprezintă firme proprii – GfK, TNS, Gallup, Synovate, Millward Brown, ACNielsen -, dar şi de organizaţii internaţionale – IPSOS, Research International etc. – cunoscute mai ales prin colaborarea lor cu agenţiile locale.
„Cu cheltuieli pentru cercetarea de piaţă de sub un euro/locuitor, industria românească de profil este departe de a fi saturată. De aceea, creşterea pe care a înregistrat-o în ultimii ani va continua, probabil, şi de acum încolo“, afirmă Mircea Kivu, reprezentant naţional al European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR). „Din acelaşi motiv, nu mă aştept la fuziuni spectaculoase. Este posibil însă ca unele reţele internaţionale - cel mai probabil, cele care au fost prezen