Desi contractul care a stat la baza achizitionarii de catre statul roman a doua nave de lupta din Marea Britanie a fost desecretizat, nici astazi, la mai bine de 3 luni de cand s-a discutat acest lucru, nu se cunosc exact prevederile si clauzele acestei afaceri.
Fregatele "Regina Maria" si "Regele Ferdinand" sunt personaje centrale intr-un scandal de proportii, declansat la nivel international, in legatura cu plata unui comision suspect de 7 milioane de lire. Ministrul Apararii Nationale de la acea data, Teodor Atanasiu anunta, la 10 septembrie a.c., faptul ca romanii vor avea posibilitatea sa clarifice daca cineva a putut "sa-si extraga foloase necuvenite" din acest contract. Demnitarul roman ceruse desecretizarea acestui contract pe 13 iunie a.c., insa, abia in septembrie, ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti a confirmat ca partea engleza este de acord cu acest lucru.
Atanasiu declara la acea data ca va cere acceptul Guvernului pentru desecretizarea contractului, pentru a-l pune apoi la dispozitia opiniei publice. Acesta a promis ca vor ramane secrete numai informatiile strict legate de principiile comerciale ale firmelor implicate, fiind necesara aducerea la "vedere" a acelui contract.
"MApN a cerut ieri (n.r. - 13 iunie a.c.), Companiei Nationale Romtehnica SA sa solicite, la randul ei, Ministerului Apararii britanic desecretizarea contractului de achizitie al celor doua fregate", declara Teodor Atanasiu, precizand ca exista o clauza de confidentialitate care nu permite nici unei parti, fara acordul celeilalte, sa faca publica vreo informatie cuprinsa in acord.
Penalitati foarte mari
Intr-o conferinta de presa organizata la scurt timp dupa declansarea scandalului fregatelor, Atanasiu a declarat ca nu poate da informatii legate de costurile navelor din cauza unei clauze care prevede daune pentru partea care le dezvalu