Dinamismul pietei romanesti de retail a deschis apetitul investitorilor nu doar pentru Capitala, ci mai ales pentru orasele de provincie. Fata de anul trecut, cand orasele vizate erau cele cu o populatie mai mare de 100.000 de locuitori, analistii Colliers apreciaza ca dezvoltatorii se orienteaza acum spre orase secundare. Ineditul nu consta in acest lucru, asteptat, de altfel, cat mai ales in noile concepte de centre ce stau pe masa dezvoltatorilor.
Pentru orasele mici, centrele comerciale vor fi pe masura. Noile concepte vor oferi centre mici, de 10.000-15.000 mp sau medii, de 20.000-30.000 mp.
Daca astfel de orase, cu aproximativ 70.000 de locuitori, vor primi cate un centru comercial, cele mari, precum Cluj-Napoca sau Constanta, vor atrage trei sau patru centre de tip mall, unele cu suprafete ce vor depasi 50.000 mp. Tendinta de anul trecut, cand in al doilea semestru au fost livrate noua mall-uri in sapte orase, se va mentine si va ajunge la "cel putin doua proiecte in fiecare oras cu o populatie mai mare de 100.000 locuitori", se arata in analiza Colliers.
In urmatorii doi ani, urmeaza sa fie livrati pe piata, in provincie, 250.000 mp de spatii comerciale, un nivel similar fiind previzionat si pentru Bucuresti, unde vor fi finalizate cinci proiecte.
Astfel, stocul total de spatii comerciale in mall-urile Capitalei, situat in prezent la 150.000 mp, va ajunge la 400.000 mp. Pe fondul acestei cresteri a ofertelor, se previzioneaza o reducere a chiriilor medii. La nivelul Capitalei, reducerea se va situa in jurul a 15- 20 de procente, iar chiria in mall-urile din provincie va fi, in functie de locatie si de concept, de 18-24 euro/mp.
Retailul, magnet nu doar pentru straini
Nu doar investitorii straini au fost atrasi de rentabilitatea retailului romanesc, ci si dezvoltatorii autohtoni, dintre care unii detin deja s