Zece pentru Romaniae cu siguranta mai mult decat un exercitiu de marketing. Unul reusit, de altfel. E, in primul rand, un amplu si abil demers al grupului media Realitatea TV, apartinand lui Sorin Ovidiu Vantu, de a se pozitiona drept un fel de diriginte al natiunii impartind note in dreapta si in stanga, asezand elitele tarii pe rafturi mediatice, cate zece la pachet. Etichetele se mai schimba de la un an la altul. In 2006, am avut de exemplu parte de clasamente cu avocati si arhitecti, dar, dupa nevoi, in anii urmatori, avem toate sansele sa vedem si alte categorii aduse in prim-plan. In spatele operatiunii functioneaza o adevarata masinarie, patru institute de cercetare sociologica, al carei rost este acela de a conferi credibilitate clasamentelor si de a transmite mesajul ca rezultatele au o deplina sustinere stiintifica. Din punct de vedere tehnic, proiectul e greu de atacat. Totul pare impecabil. Exista insa in subsidiar o prezumptie larg impartasita, e drept, nu doar de echipa de laRealitatea TV: "Cine nu apare la televizor nu exista!". Iar cine filtreaza prezenta lui X sau Y pe micul ecran, unde X si Y pot fi, dupa caz, politicieni, oameni de afaceri, jurnalisti pur si simplu sau cei din specia difuza a comentatorilor/analistilor politici, avocati, doctori sau actori, dicteaza in buna masura si agenda publica a Romaniei. Ideea ca notorietatea bate valoarea nu e deloc confortabila, dar e una dintre trasaturile definitorii ale acestei perioade, in care VIP-uri indoielnice domina scena mediatica. Si nu doar la noi. Asa a ajuns Dan Diaconescu sa fie nominalizat pe lista celor mai buni zece gazetari din tara, desi, in mare, nu face nimic altceva decat sa stea pe un scaun seara de seara laOTV, intrerupand discret, din cand in cand, interminabilele suvoaie verbale ale invitatilor, o galerie pestrita de personaje, de la Oana Zavoranu la duo-ul Silviu Prigoana-Adriana