Romania a intrat in UE, dar, din saritura, o bucata din ea s-a rupt si a picat prin Africa. Asta e senzatia pe care o ai daca vezi stirile despre vama din Giurgiu. Acolo, de doua zile, diverse taxe de trecere a frontierei dispar si apar ca intr-un joc de alba-neagra.
Dupa ce, sambata, o taxa de tranzit a fost desfiintata, duminica dimineata a reaparut, iar spre seara s-a metamorfozat intr-o taxa ecologica pentru masinile non-UE, autoritatile mai au putin si ii vor taxa pe soferii innebuniti dupa principiul "asta are, asta n-are, asta-i aia marcatoare".
Explicatia balamucului, care n-a incetat nici dupa telefonul "de lamurire" de sambata al presedintelui Basescu, e simpla: taxa de tranzit a Giurgiului nu e o taxa locala, ci un smen local.
Municipiul de pe Dunare pur si simplu si-a extins intravilanul cu 400 de metri ca sa fie "tranzitat" de drumul dinspre vama. Primaria Giurgiu a capusat vama procedand exact ca unii smecheri tuciurii de prin Bucuresti care iti "ofera" contra cost un loc de parcare pe trotuar. Asa au intrat, ani de zile, miliarde peste miliarde la bugetul local.
Avand in vedere ca cei care plateau birul de trecere nu primeau chitante fiscale, e foarte probabil ca o parte din ce se colecta sa se transforme in bani negri, mai ales ca numarul masinilor taxate nu e egal cu cel al celor intrate in vama.
Si la banii incasati cat de cat cu acte s-au descoperit gauri, Curtea de Conturi a inceput o ancheta, dar merge greu, pentru ca arhiva primariei a luat foc in mod oportun. Dupa 1 ianuarie 2007, a aparut o mica problema in zona. Romania trebuie sa aplice niste norme europene care prevad desfiintarea taxelor intre tarile membre.
Dar un astfel de sistem, care facea fericita multa lume de prin partea locului, moare greu, mai ales ca exista adevarate traditii in domeniu. Multi tiristi ca