Proiectele de terminale maritime demarate de ucraineni si rusi la Odessa-Ilicevsk si Novorossijsk vor face ca traficul prin Portul Constanta sa cunoasca o scadere cu cel putin 35%, spune Marin Chintoan, director general al Centrului National de Promovare a Transportului Intermodal. Explicatia consta in faptul ca toate containerele care veneau din Asia se descarcau la terminalul Agigea al Portului Constanta si apoi se facea o transbordare, pe nave mai mici, pana la porturile ucrainene si rusesti. Dupa punerea in functiune a unitatilor de la Odessa-Ilicevsk si Novorosisk, insa, navele se vor duce direct la porturile respective fara a mai fi nevoie de nicio transbordare.
Din punct de vedere al Administratiei Portuare, migrarea navelor catre alte porturi de la Marea Neagra nu va fi o tragedie, "pentru ca ne va da posibilitatea de a ne mai descongestiona, iar aglomeratia existenta, in momentul de fata, in Constanta va disparea. Din punct de vedere al operatorilor portuari, insa, nu va fi prea bine, pentru ca le pleaca clientii", arata Andrei Popa, vicepresedintele CNPTI. Estimarile arata ca, in urmatorii ani, din totalul de containere operate prin Portul Constanta, aproximativ 70 % vor fi containere in tranzit, un procentaj substantial din aceasta fiind constituit de containerele cu destinatie finala Ucraina si/sau Rusia. In momentul de fata, Portul Constanta are functia de hub port pentru celelalte porturi din Marea Neagra (Odessa, Novorosisk, Ilicevsk). In aceasta situatie, operatorii portuari romani inregistreaza un profit suplimentar datorat containerelor mentionate mai sus.
De asemenea, mai spune Chintoan, foarte important ramane si segmentul de tranzit pentru destinatiile din Europa Centrala si de Vest, acesta constituind un volum de marfa de interes maxim pentru transportatorii din interiorul continentului (auto, cai ferate si fluviali). Selectia lor s