Ultimele luni au fost cu totul deosebite. Nu tin minte vreo interventie publica a companiei Cosmote asupra actiunilor autoritatilor din telecomunicatii in afara de cea legata de licenta 3G. Niciodata pana acum RCS&RDS nu a criticat vreo propunere ANRC.
Si mai ales, niciodata pana acum, nu am vazut pe aceiasi scena “trei mari tenori” - directorii a trei mari operatori de telecomunicatii, RomTelecom, Telemobil si Cosmote, acuzand in cor prestatia ANRC.
Criza reglementarii cere reforma!
In 19 octombrie 2006, fara sa fi intervenit ceva care sa fi modificat conditiile pietei, ANRC lanseaza spre consultare publica ideia de a mai amana cu inca un an reducerea tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900 (Vodafone si Orange).
A fost picatura care a umplut paharul si a adus de aceiasi parte a baricadei operatorii precum RomTelecom si RCS&RDS, care a coalizat marii operatorii contra ANRC si indarjirii cu care acesta apara pozitia duopolui GSM900.
Sa reamintim ca ANRC a promis sa puna pe costuri tarifele de interconecare cu operatorii GSM900 inca din 2004, ca anul acesta a propus trei variante de reducere (si nu de punere pe costuri) a tarifelor care se intinde pana in 2009, apoi pana in 2010. Din 2004 pana in 2010!
Greseala ANRC nu este singulara, iar rezultatele acestor greseli le regasim in distantarea treptat a Romaniei in coada Europei din punctul de vedre al dezvoltarii infrastructurilor de telecomunicatii, in dezechilibre competitionale, etc.
Refuzul sau neputinta ANRC de a calcula tarifele de interconectare cu operatorii de telefonie mobila folosind modelul LRIC si date de intrare furnizate de operatorii GSM900, adica de a-si face datoria, pune in discutie existenta sa sub forma actuala.
Criza prin care trece reglementarea telecomunicatiilor cere mai mult ca oricand reforma,