Piata de profil e de patru ori mai mica decat cea ungara. Hypermarket-urile eclipseaza librariile traditionale
Cartea, ca produs vandabil, poate fi considerata o industrie, dat fiind faptul ca piata de profil s-a cifrat anul trecut la 50 de milioane de euro. O suma considerabila, dar totusi mica in comparatie cu alte state europene. "In Ungaria, de exemplu, piata cartii a ajuns anul trecut la 200 de milioane de euro, de patru ori mai mult decat in tara noastra", ne-a spus Marieta Seba, presedintele Companiei de Librarii - Bucuresti. Potrivit acesteia, principalul motiv pentru care piata cartii nu este la fel de dezvoltata cum este in alte tari din Europa este puterea mica de cumparare. "Cartea este destul de scumpa pentru buzunarul romanului. O carte, un atlas spre exemplu, poate costa si un milion jumatate", a adaugat reprezentantul librariilor bucurestene.
Hypermarketul eclipseaza libraria
Daca pana acum cativa ani librariile reprezentau o cota de 30% din totalul pietei de carte, in momentul de fata acestea nu o mai fac decat in proportie de 7 - 10 la suta. In ciuda faptului ca, dupa spusele Marietei Seba, "concurenta stimuleaza si dezvolta", librariile autohtone au pierdut teren in favoarea hypermarketurilor. "Acest gen de magazine a acaparat un mare volum din piata de profil, asta mai ales datorita noilor sisteme de marketing adoptate de hipermagazine", a adaugat reprezentantul Companiei de librarii. De asemenea, aparitia noilor tipuri de librarii, precum Carturesti, a "muscat" o buna bucata din piata. "Librarii ca «Noi» sau «Carturesti» «dau» foarte bine pentru amatorii de carte", ne spune Seba. Bineinteles, locul caldut pe care recent deschisele librarii si l-au asigurat pe piata cartii se datoreaza tot strategiei de marketing. Astfel, clientii librariei clasice se rezuma doar la locuitorii din apropierea magazinului, "cli