Anul cinematografic 2006 a insemnat un nou record de filme distribuite in salile de cinema: 194. Asta pe fundalul reducerii constante a numarului de sali si al scaderii numarului de spectatori. Un paradox care se perpetueaza si chiar se accentueaza de la an la an. O alta caracteristica - si ea devenita o constanta in ultimii 10-15 ani - e predominanta productiilor americane (peste doua treimi), in defavoarea celor europene (sub 30%, inclusiv productiile romanesti) si pe fundalul cvasi-inexistentei altor zone geografice: Asia, America Latina, ca sa nu mai vorbim de Africa sau Rusia! N-au lipsit insa peliculele valoroase de pe ecranele romanesti, chiar daca filmul comercial hollywoodian a avut partea leului. Pe de alta parte, pentru a fi corect, trebuie sa recunosc ca n-au lipsit nici filmele americane cu tenta comerciala, dar de calitate:Brokeback Mountain, Marie Antoinette, Good Night and Good Luck, Tideland... si au fost si cateva americane independente: Thumbsucker, Me and You and Everyone We Know, Transamerica sau The Squid and the Whale... Productia romaneasca s-a situat, cantitativ, la acelasi nivel (10-15 lung metraje de fictiune) din ultimii ani: 13 filme. Calitativ, au existat catastrofele de rigoare ( Azucena, de Mircea Muresan; Pacala se intoarce, de Geo Saizescu; Margo, de Ioan Carmazan; Si totul era nimic..., de Cristina Nichitus), dar si filme de nivel mediu, foarte profesionist lucrate (Legaturi bolnavicioase, de Tudor Giurgiu; Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii, de Catalin Mitulescu) si chiar revelatii (A fost sau n-a fost?, de Corneliu Porumboiu). Dintre filmele din ultima vreme, atrage atentiaMarie Antoinette (2006), de Sofia Coppola, care starnise lungi huiduieli si blamari fara drept de apel la Cannes, unde a fost prezentat in competitia oficiala. A fost nedreapta reactia (asa cum e de foarte multe ori la Cannes, dublata de tot atat de multe ori de