Mirositi si cumparati: marketing-ul olfactiv, o manipulare subtila.
Ati observat? In ultimii ani, in interiorul supermarket-urilor aparute in tara ca ciupercile dupa ploaie, a inceput sa miroasa din ce in ce mai tentant. Nu suntem constienti totdeauna de acest lucru, dar aceste mirosuri, care sunt de multe ori artificiale si elaborate in mod savant, au o putere enorma asupra noastra. Pentru ca mirosul, cel mai putin educat dintre simturi, este, prin compensatie, cel care ne procura emotiile cele mai vii. Cand veti intra cu proxima ocazie intr-un magazin, nu va multumiti doar sa va uitati la calitatea produselor, ci aveti grija si ce miros simtiti. Aerul pe care il respirati nu este chiar asa de inocent.
Patru strategii pentru a influenta
si fideliza consumatorul
Tot mai multe firme incearca sa isi construiasca o imagine olfactiva
Magazinele de haine, cum ar fi in Occident firma Caroll, de exemplu, difuzeaza un parfum elegant, conceput special pentru ea, bazat pe esenta de grepfruit si de tei. In celebrele magazine frantuzesti "Nature et Decouverte" miroase a tamaie si lemn de cedru, pentru a exprima valorile ecologice promovate de produsele firmei. Cateva "coduri" simple determina alegerea unui anume parfum: luxul va fi de obicei evocat prin mirosul de piele sau de floare de portocal; miresmele de fructe si caramel starnesc apetitul de-a cumpara; adierile de vanilie, de miere si lapte sunt considerate drept securizante; iodul, nisipul sau mirosul de bautura racoritoare acidulata te fac sa simti dorinta de a pleca in calatorie, si astfel sunt privilegiate de catre agentiile de voiaj. Dar daca anumite magazine opteaza in permanenta pentru acelasi parfum, care devine un fel de "semnatura", altele se straduiesc sa creeze ambiante olfactive diferite, in functie de evenimentele pe care le promoveaza... Astfel, celebrele magazine