(Foto: Ziarul de Sibiu)
Importatorii de autovehicule rulate sunt pusi pe butuci de o taxa aberanta. Taxa pentru prima inmatriculare stimuleaza producatorii interni si importatorii de vehicule noi.
Taxa pentru prima inmatriculare a fost introdusa in forma scrisa in al doilea semestru al anului trecut, in proiectul noului cod fiscal. Dupa valuri moderate, dezbaterile legate de aceasta taxa s-au amplificat in ultima luna a lui 2006. Subit, potentialii cumparatori au inceput sa inteleaga efectele pe care aceasta taxa le va avea asupra pretului final al unui autoturism second.
Legiuitorul a procedat „miseleste” cand a adus ultimele modificari proiectului de lege de priveste noul cod fiscal. Ultimele modificari au fost facute in 21 decembrie si au fost publicate in Monitorul Oficial din 27 decembrie cand era prea tarziu pentru a genera proteste din partea transportatorilor, cei afectati direct de noua prevedere.
Conform acestei modificari, taxa de prima inmatriculare a fost introdusa si pentru vehiculele cu masa totala mai mare de 3.5 tone.
Numarul mic de ghisee la serviciul inmatriculari si de persoane alocate pentru acest serviciu a dus la o ingreunare excesiva a procedurilor legale de inmatriculare a masinii.
Care este diferenta?
Pana la intrarea in vigoare a noului cod fiscal, un cumparator de masina rulata trebuia sa achite statului urmatoarele taxe: taxa vamala (0% pentru masinile produse in UE si 30% pentru cele produse in afara uniunii), accizele (care aveau valori diferite in functie de anul de fabricatie al masinii) si TVA-ul, 19% din pretul masinii.
Vamile romane aveau o lista de valoare in vama a autoturismelor, care tinea cont de vechimea si de cilindreea masinii, insa era arbitrar stabilita de le