Aparatul radar, "arma secreta" a Politiei Rutiere, a devenit de mult timp instrumentul care aduce la buget sume consistente. Amenzile curg garla, in conditiile in care depasirea cu doar 10 km/h a vitezei legale se sanctioneaza, conform prevederilor noului Cod Rutier, cu doua puncte de penalizare si amenda.
Dar, inainte de a semna procesul verbal, soferii trebuie sa stie ca functionarea aparatelor radar se face doar in anumite conditii si numai cu respectarea unor norme stabilite de catre Biroul Roman de Metrologie Legala (BRML). Astfel, asa cum se specifica in Norma din 23.11.2005 publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr.
1102 bis din 07.12.2005, masuratorile efectuate cu ajutorul aparatelor radar nu pot constitui probe daca au fost facute in conditii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna. De asemenea, daca a fost folosit pentru inregistrare un aparat radar stationar montat pe un autoturism in miscare sau daca in raza aparatului se deplaseaza simultan mai multe autovechicule, masuratorile nu pot constitui probe.
In norma de metrologie legala se mai arata ca aparatul radar poate fi pus in functiune doar de personal calificat si trebuie sa fie insotit de un ceritificat care sa ateste omologarea de catre BRML. In alta ordine de idei, aparatele radar sunt mijloace de masurare care, pe baza aplicarii efectului Doppler in domeniul microundelor, masoara si afiseaza viteza de deplasare a autoturismelor.
Astfel, pentru efectuarea calcului se foloseste formula f (i) cos alfa, formula pe care nu ne indoim ca politistii de la "rutiera" o stapanesc la perfectie.
Trebuie mentionat faptul ca radarele, fie ele mobile sau stationare, au erori maxime tolerate, iar in cazul celor mobile este necesara montarea unui circuit capabil sa realizeze diferentierea dintre viteza proprie si cea de de deplasare a autovehicului vizat.