Dialogul cu Cristi Puiu a avut loc simbata, 13 ianuarie 2007. Din punctul nostru de vedere, este cea mai importanta si coplesitoare marturie despe cum CNC anuleaza sansele filmului romanesc. Cristi Puiu ia o transanta atitudine, izvorita dintr-o disperare lucida, a celui caruia i se blocheaza afirmarea si i se boicoteaza talentul. CNC a lovit in Cristi Puiu. Reactia lui Cristi Puiu indeamna la solidaritate. Pentru revista Observator cultural, ce s-a decis de catre CNC este dovada ca in cinematografie lucrurile nu sint in regula si ca mediocritatea continua sa (ne) sufoce.
La ultimul concurs CNC, v-ati inscris cu doua sinopsisuri: Dupa blocuri, pentru care ati obtinut 5,75 si Tanti Geta, cotata cu 5,50. Ambele au fost respinse de juriul CNC. De ce v-ati inscris la concurs?
E o intrebare pe care nu mi-a pus-o nimeni pina acum. Pentru ca sint regizor de film, pentru ca scriu scenarii, pentru ca fac meseria asta de cineast de cind m-am intors in tara.
Nu v-am intrebat degeaba. Ma gindeam: chiar merita sa-ti bati capul cu institutiile statului?
Da, merita sa-ti bati capul cu institutiile statului. Daca sintem in punctul asta este, mai ales, pentru ca oamenii nu si-au dat osteneala sa-si bata capul cu institutiile statului. Este foarte important sa-ti bati capul cu institutiile statului.
Totusi: de ce a trebuit sa participati din nou? Dvs. ati avut o experienta nefericita la Moartea domnului Lazarescu, film respins de CNC. A fost nevoie de interventia ministrului Culturii de atunci, Razvan Theodorescu, si ati primit finantare.
Cred ca este impropriu spus „interventia ministrului de atunci“. Ministrul n-a intervenit. Am intervenit eu. Eram in vacanta la niste prieteni in Elvetia, cu toata familia, si am primit un telefon. Ma suna Alex Munteanu, producatorul executiv, care imi spunea ca n-am cistigat. Tot Alex Munteanu imi