Vermeer este un pictor olandez din secolul al XVII-lea, al carui prestigiu nu face valuri si nu aprinde spirite in Romania de azi. Nu exista nici o lucrare a lui prin colectiile si muzeele romanesti. De altfel, cumva de inteles, nici nu prea sint chiar foarte multe picturi iesite din penelul acestui rafinat si misterios maestru al clarobscurului. Iar dintre cele 35 de lucrari ajunse pina la noi, doua au statut de „atribuite“, pe linga numeroasele falsuri si copii ce inunda piata.
O monografica expozitie retrospectiva Vermeer, The Art of Painting, de la Washington (noiembrie 1999-februarie 2000), a relansat energic interesul pentru acest pictor vinat de colectionari, dar si de muzee si falsificatori. Si sa nu uitam, incredibil, dar s-a intimplat, acea Lectie de muzica furata acum citiva ani din colectia „Isabella &Steward Gardener“ din Boston. Un pictor sucit si dedicat doar artei sale, citiva, putini, admiratori-sprijinitori, o complicata viata de familie, cu sotie si puzderie de copii si soacra energica, o viata consumata intens acum 300 de ani si gata, neantul. Si mai ce? Un film din 2003, o productie luxemburghezo-britanica, a atras si atentia marelui public asupra acestui artist extraordinar. Fata cu cercel de perla (Girl with the Pearl Earing) a rulat zilele trecute si pe micile ecrane romanesti, prin mijlocirea canalelor TVR Cultural si N 24.
M-am lasat coplesita de frumusetea plastica a imaginilor unei pelicule, dincolo de o anume secventa decupata din biografia autorului. Cea care a dus la realizarea unui foarte cunoscut tablou, aflat in Olanda, la Muzeul Maurithius din Haga. Cu titlu de curiozitate, pentru destinul lucrarilor lui Vermeer, sa amintim faptul ca doar sapte picturi ale lui se mai gasesc in Tara Lalelelor si a lui Erasm, restul fiind raspindite prin colectii private si muzee din nu foarte multe tari ale lumii. Treisprez