Aderarea Romaniei la UE a condus la intrarea in vigoare si in tara noastra a acordului de open-sky (cer deschis).
Aplicarea acordului permite ca o companie aeriana dintr-un stat membru UE sa initieze curse aeriene interne sau externe in, din si inspre Romania, nu numai spre tara de origine, cum s-a intamplat pana in 2006, ci spre orice destinatie sau sa infiinteze baze aeriene pe un aeroport romanesc. Si companiile aeriene autohtone vor beneficia de aceleasi drepturi in alte tari europene.
Altfel spus, orice companie aviatica din UE va avea, in fiecare dintre statele membre, drepturi egale cu cele ale companiilor locale. De aceea, in 2007 se asteapta o adevarata revolutie in domeniul transportului aerian din Romania, o data cu intrarea pe aceasta piata a operatorilor europeni.
Specialistii estimeaza insa ca primii care vor profita de deschiderea spatiului aerian romanesc vor fi operatorii low-cost. De altfel, pe termen scurt, se preconizeaza ca doar companiile low-cost europene vor produce agitatie pe piata transportului aerian.
Zborurile low-cost au inceput sa se dezvolte semnificativ abia in ultimii ani, motiv pentru care, pe acest segment, cu un potential de crestere insemnat, se va da cea mai apriga lupta intre companiile de profil. Conform reprezentantilor Blue Air, piata low-cost a crescut anul trecut cu 200% fata de 2005.
Totusi, reprezentantii companiei nu se asteapta la o crestere la fel de spectaculoasa si in acest an, mizand pe o dezvoltare moderata a segmentului low-cost, care se va plasa insa peste ritmul de dezvoltare al pietelor similare din regiune.
Concurenta, in avantajul clientilor
Pentru Natasa Kazmer, director Corporate Communications&Public Affairs Wizz Air, cresterea competitiei va fi unul dintre efectele aderarii Romaniei la UE, deoarece numeroase companii aeriene vor intra pe pi