In umbra actorilor, a reflectoarelor, a decorurilor si a scenei se afla o adevarata armata de oameni profesionisti a caror meserie, extraordinar de dificila si plina de raspundere, se afla pe cale de disparitie: croitorese, peruchiere, masinisti, sunetisti, luministi, tamplari, pictori, butafori si asa mai departe. Toti sunt profesionisti in ceea ce fac, desi nu exista nici o institutie specializata care sa-i pregateasca in meseriile mentionate strict pentru teatru. Munca lor este diferita, spre exemplu, de cea a unei croitorese obisnuite, necesitand indemanare si zeci de ani de experienta.
Secretarul literar al Teatrului National Constanta, Anaid Tavitian, care le-a dedicat artistilor din umbra un capitol special intr-una din cartile sale, spune ca toti sunt profesionisti, lucru dublat de o mare pasiune si devotament pentru teatru. “Profesia lor se afla la granita dintre meserie si arta. Sunt meserii speciale care tin strict de teatru si sunt pe cale de disparitie pentru ca nu exista nici o institutie care sa pregateasca oamenii in aceste sectoare. Ei vin aici cu o anumita baza, insa invata din mers; pot sa spun ca «fura» un pic unii de la altii”, a declarat secretarul literar al teatrului constantean. Astfel, exista tehnicul de scena care cuprinde masinistii, sunetistii, peruchierele, recuziterii, cabinierele si tehnicul de atelier - pictorii, tamplarii, croitorii si tapiterii. Toti lucreaza pentru a crea o lume in miniatura, tocmai de aceea toate aceste meserii practicate in teatru sunt diferite de ceea ce stim noi ca reprezinta.
Arta cere sacrificii
Edvard are 45 de ani si de 14 ani lucreaza in teatru ca pictor. “Timp de 12 ani am lucrat la Opera apoi, dupa comasarea institutiilor de cultura, am venit aici, la Teatrul National. Este o meserie foarte frumoasa insa cere si foarte multe sacrificii. In plus, multe dintre solutiile si vopse