Antoine Bourdelle (1861-1929), vector al modernitatii, expozitie organizata de Muzeul National de Arta al Romaniei, Bucuresti, si Muzeul Bourdelle, Paris, 27 septembrie 2006-4 februarie 2007, Bucuresti
Spre sfirsitul lunii septembrie a anului trecut, printre manifestarile consacrate Francofoniei s-a inscris si organizarea expozitiei Antoine Bourdelle, vector al modernitatii. in suita evenimentelor de atunci, cel dedicat lui Bourdelle a reprezentat una dintre cele mai elocvente evocari a legaturilor dintre Romania si Franta.
Probabil ca nu multi sint artistii francezi intr-atit de atasati de tara noastra. Proba acestei legaturi o constituie nu doar prietenia calda cu Anastase Simu, corespondenta abundenta cu acesta si prezenta in colectia Simu a unui numar important de opere de Bourdelle, ci si elevii romani – opt la numar – care i-au trecut pragul in atelierul din Academia Grande Chaumière. De altfel, ecourile pe care sculptura sa le-a avut la noi sint ample, atit in jurnalele vremii, cit si in arta; majoritatea sculptorilor romani din epoca interbelica au trait un „moment Bourdelle“, iar in 1929 moartea artistului francez a fost consemnata la noi de cel putin douazeci de articole. Cit priveste expozitia actuala, ea poate fi descifrata pe trei paliere: relatia dintre Bourdelle si Simu, sculptura propriu-zisa si, in fine, elevii romani. Vizitatorul nu priveste insa doar sculptura, ci si desene, acuarele, fotografii si documente, parte din ele aduse de la muzeul Bourdelle din Paris, altele din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei sau colectii private din Romania.
Anastase Simu l-a cunoscut pe sculptorul francez in 1913, cu prilejul comandarii bustului Elenei Simu. De atunci, timp de saisprezece ani, prietenia celor doi a fost ritmata de achizitii, ajunse in final, fara a numara desenele, la zece lucrari de sculptura