Imaginati-va Franta fara foie gras, Italia fara pizza e pasta sau Mexicul fara Corona. Fie ca au facut parte dintr-o strategie nationala de marketing sau ca, pur si simplu, asa s-a intamplat, aceste produse definesc cel mai bine tarile respective. Mancarea si bautura au ajuns elemente nelipsite ale brandingului (de tara). La scara redusa, acelasi lucru se intampla si intr-o companie, unde mancarea vine cu logo atasat.
Toti oamenii de marketing stiu ca o companie este o tara mai mica fara granite, asa cum spunea si Teddy K., marele om de afaceri din filmul "In Good Company". Si daca produsele alimentare ajuta foarte mult cand vine vorba despre conturarea "marcii" unei tari, de ce nu ar face-o si in cazul unor multinationale?
Se spune ca marketingul trece prin stomac. Nu stim daca este o regula trecuta in cartile de specialitate, insa, in practica, are o vechime de cel putin zece ani. Logourile au ajuns ornamente pentru torturi, prajituri, bauturi energizante sau sticle de sampanie fie ca vorbim despre industria hoteliera sau chiar de companiile producatoare de tutun.
Ciocolata se pare ca este pe primul loc in preferintele marketerilor. Altfel spus "Money talks. Chocolate sings" - unul dintre cele mai utilizate sloganuri inscriptionate pe tabletele dulci folosite in scopuri publicitare. De exemplu, la petrecerea unei companii in care toti angajatii stiu ca lunea e zi de dead-line, mesajul desertului a fost cat se poate de simplu: "Chocolate is nature's way of making up for Mondays". Indiferent de tara de provenienta sau de contextul in care au fost initial folosite, aceste citate fac astazi parte din portofoliul companiilor specializate in personalizarea de produse alimentare. Printre cele mai cunoscute astfel de firme se numara si corporatia australiana Chocolate Graphics, cu sedii in peste 18 tari din toata lumea. Compania a patentat in anii '8