Toate dezbaterile din jurul taxei de prima inmatriculare auto pot fi clarificate prin citirea Articolului 90 din Tratatul pentru instituirea Comunitatii Europene. Mai intai de toate sa spunem ca nu exista o armonizare la nivelul comunitar in privinta acestei taxe. Ceea ce inseamna ca fiecare stat membru poate decide daca o impune sau nu, la ce nivel si cum o calculeaza.
Totusi, si aici intra in scena Articolul 90, orice decizie luata in acest sens trebuie sa respecte Articolul 90. Ce spune acest articol? “Nici un stat membru nu poate impune, direct sau indirect, o taxa interna pentru produsele achizitionate din alt stat membru care sa fie mai mare fata de taxa impusa, direct sau indirect, produselor similare de pe piata interna”.
Cu alte cuvinte, taxa pe care statul roman o impune masinilor cumparate dintr-o tara europeana nu trebuie sa fie mai mare decat taxa impusa masinilor de acelasi gen comercializate in Romania.
Exact ceea ce a deranjat Comisia Europeana: modalitatea de calculare a taxei de catre autoritatile romane. Modalitatea de calculare a taxei, asa cum a fost realizata de autoritati, avea ca efect ca o masina achizitionata dintr-un stat UE sa fie mai scumpa decat aceeasi masina, cu aceleasi caracteristici, cumparata si inmatriculata pe teritoriul Romaniei.
Adica, pentru o masina adusa din Germania se plateste o taxa de inmatriculare mai mare decat pentru acelasi tip de masina care era comercializata in interiorul tarii.
Pe scurt: aceeasi masina adusa din Germania (de ex.) trebuie taxata la fel ca o masina similara comercializata in Romania.
Modalitatea de calculare a taxei
Tratatul pentru instituirea Comunitatii Europene prevede ca pentru a se evita un tratament discriminatoriu trebuie ca taxa sa se aplice in functie de gradul de uzura al masinii. Metoda de stabilire a uzuri