Filmul Babel întregeşte trilogia din care mai fac parte Amores Perros (Iubiri şi cîini, 2000) şi 21 Grams (21 de grame, 2003), film care i-a adus două dintre premiile cele mai importante, Globul de aur pentru cel mai bun film categoria Dramă şi acelaşi premiu la Festivalul de film de la Cannes.
Titlul face trimitere la un episod din Vechiul Testament, Facerea, capitolul 11. Fii lui Noe încep construirea unei cetăţi şi a unui turn, turnul Babel menit să atingă cerul (numele în ebraică al Babylonului), proiect care emblematizează orgoliul nemăsurat al oamenilor. Dumnezeu intervine pentru a distruge acest proiect atît de vast. Pe cale de consecinţă, părţile pierd legătura cu unitatea, devenind de sine stătătoare, iar constructorii acestui proiect megaloman uită limba originară care diseminează într-o mulţuime de limbi şi culturi diferite, eterogenitate pe care o moştenim împreună cu tensiunile ei. Parabola biblică se reflectă sensibil şi în filmul lui Ińárritu, o parabolă a izolării, a frontierelor cultural-mentalitare şi, mai ales, a celor politice care secţionează uneori discreţionar şi dureros legăturile fireşti.
Evenimentele dobîndesc acea pondere halucinantă a infinitezimalelor la Ińárritu, filmele sale rescriu posibilitatea ca o aripă de fluture care bate undeva în Japonia, în cazul nostru descărcarea unei arme americane Winchester M70, dăruită de un vînător japonez ghidului său marocan, să stîrnească un cutremur în Statele Unite, rănirea unui civil american, considerată imediat act de terorism, (vă mai amintiţi paradoxul, măcar din amuzantul Butterfly Effect). Este mecanismul cunoscut şi al celorlalte filme ale sale care i-au adus notorietatea şi pe care, în bună parte, îl datorează lui Guillermo Arriaga. Arma ajunge în posesia unui păstor local, fiind imediat utilizată de cei doi copii ai acestuia într-o întrecere menită să-i probeze eficienţa pe car