Chiar daca respiram cel mai putin poluat aer din Europa, guvernantii invoca motive de mediu pentru a limita dreptul la alegere al cetatenilor.
Faptul ca masinile second-hand ar compromite calitatea aerului respirat zi de zi de romani este argumentul suprem invocat de guvernanti in sustinerea introducerii de noi taxe de mediu. Ceea ce ascund acestia e ca Romania are cel mai curat aer pe cap de locuitor din UE, cu exceptia Lituaniei si Letoniei.
Mai mult, ponderea gazelor de sera emise de automobile in totalul emisiilor poluante este de numai 14%. Cat despre protectionismul economic, invatat chiar de la francezi, s-auzim numai de bine.
Dar ce se va intampla cu taxa pe prima inmatriculare? „Vom pregati un document pentru urmatoarea sedinta a Guvernului pentru a explica posibilitatile pe care le are Romania, pornind de la mentinerea taxei actuale - cu riscul unei eventuale proceduri juridice, care sa duca ulterior la eliminarea taxei - si pana la anularea taxei“, a spus Vladescu.
Daca in urma cu doua saptamani ministrul finantelor sustinea, alaturi de colega sa de cabinet Sulfina Barbu, ca „problema nu este taxa in sine, care este legala, ci nivelul acesteia”, saptamana trecuta s-a contrazis afirmand ca „problema taxei este de principiu, nu de valoare”.
Problema invocata la Bruxelles este daca aceasta taxa presupune o discriminare privind masinile deja inmatriculate in tara si autoturismele aduse acum in Romania, in conditiile in care autoturismele la mana a doua vandute de cetatenii romani nu sunt in prezent taxate.
De altfel, Vladescu a recunoscut ca, din punct de vedere tehnic, cea mai simpla varianta ar fi introducerea unei taxe anuale care sa aiba si o componenta ecologica, proiect de armonizare a taxarii mediului pe care il va propune Comisia Europeana in martie.
Numai ca in Romania, sustin