Curtea Constitutionala va avea un rol hotarator in procedura de demitere a presedintelui. Chiar daca avizul pentru suspendare este doar consultativ, judecatorii Curtii ar putea sa decida conditiile in care s-ar putea organiza un eventual referendum. Sesizarea PD de neconstitutionalitate a Legii referendumului face din Curte un protagonist esential.
De altfel, adversarii suspendarii nu mai aveau o alta solutie la indemana deoarece presedintele este obligat sa promulge legea in 10 zile pentru ca a retrimis-o odata pentru reexaminare si nu se mai poate opune.
Teoretic, sesizarea democratilor ar avea sanse sa fie admisa pe motiv ca articolul 81 din Constitutie prevede ca cel care castiga in primul tur al alegerilor prezidentiale trebuie sa intruneasca jumatate plus unu din voturile celor inscrisi in listele electorale pentru a deveni presedinte. Obligatia aceasta dispare doar in al doilea tur, astfel ca principiul simetriei, invocat de PSD si PNL pentru demiterea sefului statului cu jumatate din numarul voturilor exprimate, nu ar fi justificat. Insa deciziile Curtii Constitutionale sunt uneori imprevizibile, mai ales ca exista suspiciuni serioase asupra relatiilor unor judecatori cu PSD.
Pe de alta parte, Curtea ar putea sa determine organizarea referendumului pe baza vechilor reguli pentru a evita un nou scandal in care sa fie direct implicata. Daca, in plus, va aviza favorabil sesizarea PSD, va da impresia unei oarecare impartialitati. Exista si varianta contrara: aviz negativ dat sesizarii, aviz care oricum este doar consultativ, si respingerea sesizarii PD. Oricare va fi pozitia finala a Curtii Constitutionale, aceasta capata un rol mai mare in procesul demiterii decat ar fi fost de asteptat conform prevederilor constitutionale. Situatia este destul de ingrata pentru ca riscul unei noi serii de acuzatii privind influentarea politica a CC pare gre