Da, ati ghicit, azi o sa fie vorba despre aritmetica. Ei, nu va speriati. Pentru clasa a cincea. Iata o mostra de problema: „Pe o tabla sint scrise numerele naturale de la 1 la 1000. Elevii A si B sterg pe rind, incepind cu A, cite un numar. Pierde elevul care este obligat sa stearga primul un multiplu al lui 2 sau un multiplu al lui 5. Care elev cistiga, A sau B? Justificati raspunsul“. Adevarul e ca nu e foarte simpla. Nu degeaba a fost propusa la un concurs deja de traditie, al unei scoli considerate de elita in Bucuresti (nr. 56, cea din parcul Tolbuhin, asa era cunoscuta; acum ii zice „Jose Martí“).
A fost una dintre cele patru probleme ale concursului desfasurat in ianuarie. Asa-i ca-i o problema frumoasa?
Dar, daca tot am pornit cu problemele, asta cum vi se pare: „Doi elevi A si B au inventat urmatorul joc: se scriu pe tabla toate numerele naturale de la 1 la 50 (o singura data), apoi, incepind cu A, ei sterg, pe rind, cite doua numere si scriu in locul lor suma acestora (o singura data). Primul elev care nu poate scrie decit un numar impar pierde. a) Aratati ca jocul are intotdeauna un invingator. b) Care elev cistiga daca ambii elevi joaca fara greseala? Justificati raspunsul“. Chiar cu diferentele care apar, este aceeasi problema. Sau, ca sa fiu mai clar, daca ai stiut s-o faci pe prima sau daca ti-a explicat-o cineva, atunci sigur o faci si pe a doua.
Cum mai circula ideile bune! De fapt, nu circula ele foarte departe nici in timp, nici in spatiu.
Problema a doua a fost una dintre cele patru propuse la faza pe sector a Olimpiadei de matematica, la jumatatea lunii februarie. Ei, cum care sector? Sectorul 2, cel in care e si Scoala 56. Cu totul intimplator, desigur, elevii de la 56 s-au clasat printre primii.
Pentru cei nededati la fineturile aritmeticii, merita poate sa spun ca aceasta era, la ambele c