Va mai aduceti aminte de celebrul Oltcit? Inainte de 1989, avea doar doi concurenti locali: Dacia si acum defunctul Aro. Acordul dintre Citro?n si statul roman a aparut in 1976, insa primele masini au inceput sa fie produse in 1982.
Povestea acestei masini este cea care a pus bazele fabricii craiovene si a industriei orizontale care o deserveste. Povestea a continuat cu un joint-venture in 1995 si va trebui sa continue cu o privatizare de succes in 2007.
Investitia initiala in fabrica socialista, de 450 de milioane de dolari era pe masura ambitiei de a crea cea mai moderna fabrica din Estul Europei. Rentabilitatea era evident un considerent secundar pe atunci, in elanul constructiei industriei multilateral dezvoltate. Pragul de rentabilitate se situa undeva la 60.000 de autovehicule, iar capacitatea totala proiectata era de 130.000 de masini.
S-a inceput productia: 5400 bucati (1983), 37.000 (1984), 30.000 (1985), 16.000 (1986)... iar dupa un lung declin, aceasta productie s-a oprit in 1995, cand Automobile Craiova pierdea pana la 1500 de dolari pentru fiecare masina produsa si mai producea doar 500 de masini pe luna.
Solutia pentru schimbarea situatiei ar fi fost privatizarea. Aceasta solutie ar fi presupus vanzarea in totalitate a fabricii catre un investitor. In vremea aceea, insa (era anul 1995), noi nu ne vindeam tara. S-a ajuns cu destule dificultati la o solutie de joint venture, de parteneriat - firma coreeana Daewoo a cumparat 51% dintr-o noua societate mixta, iar Automobile Craiova ramanea cu 49%, obtinuti prin aportarea terenului, a cladirilor in noua societate. Structura a functionat pana la finele anului trecut, cand cei 51% au fost rascumparati pentru 60 milioane de dolari. Diferenta intre cele doua momente e data nu doar de diferenta intre modelele Cielo si vechiul Oltcit - ci mai ales de o investitie totala in companie de