Ministerul Transporturilor si Constructiilor a pus la punct o strategie menita sa sfideze realitatea. Ministrul de resort, Radu Berceanu, a declarat ca, pana in anul 2013, inclusiv in Romania se vor construi 1.800 de kilometri de autostrada.
Daca ne uitam putin in spate, la anii de dupa Revolutie, afirmatia devine cel putin utopica, dat fiind faptul ca in toti acesti ani, in tara noastra s-au construit doar 110 kilometri de autostrada, adica 6,8 kilometri pe an. In conditiile in care strategia ministerului in cauza tinteste spre 1.800 de kilometrii de autostrada in doar sapte ani, inseamna ca la finele fiecarui an ar trebui sa avem in uz cate 257 de kilometri.
Berceanu a incercat sa faca proiectul cat mai plauzibil, cel putin in teorie, prin scoaterea la inaintare a actiunii de concesiune. Ministrul a spus ca cei mai multi kilometri de autostrada vor fi concesionati, "deoarece nu exista fonduri suficiente pentru a sustine aceste investitii". "Autostrazile si traseele prioritare pentru europeni trebuie facute cu bani europeni, cele care au trafic mare trebuie facute in concesiune, cu bani privati sau de la banci pentru a avea repede atostrazi, si doar pentru traseele care ne intereseaza pe noi, pentru a lega anumite regiuni, trebuie folositi bani de la buget. Si aici nu ma refer la bugetul ministerului, ci la fonduri pe care Ministerul Finantelor poate sa le atraga, astfel incat sa construim autostrada intr-un termen scurt, iar apoi sa platim 15-20 ani", a precizat ministrul Transporturilor.
Peste 10 miliarde de euro, de la buget
Potrivit strategiei de constructie a autostrazilor, investitiile pentru cei 1.800 km de autostrada se ridica la 12,8 miliarde euro, din care 5% din imprumuturi externe si 12% din fondurile nerambursabile ISPA si Fondul de Coeziune, iar de la bugetul statului sa vina 10,7 miliarde euro. "Nu avem nicio sa