PSD nu a luat in seama apelul premierului Calin Popescu Tariceanu privind amanarea procedurii de suspendare a presedintelui Traian Basescu, care pare a urma modelul latino-american. In aceste conditii, au inceput sa apara si scenariile legate de evolutiile politice ce ar insoti procesul de suspendare: despre presedintele interimar, despre strategiile celor trei partide principale (PSD, PD si PNL) in cele 30 de zile dintre suspendare si referendum, ori despre sansele lui Basescu de a ramane titularul fotoliului de la Cotroceni. In acelasi timp, prestigioase think-tank-uri internationale realizeaza analize taioase ale situatiei din Romania, avertizand asupra atacului la presedinte al “oligarhilor” si a blocarii reformei in Justitie.
Potrivit Constitutiei, dupa un vot din Parlament care ar decide suspendarea presedintelui, Traian Basescu ar trebui sa plece de la Palatul Cotroceni pentru o luna de zile. In aceste conditii, el ar redeveni simplu cetatean, lipsit de imunitatea oferita de mandatul prezidential. Ar inceta sa fie seful CSAT, beneficiarul informarilor de la serviciile secrete, nu ar mai avea dreptul sa participe la sedintele de guvern, sa semneze decrete, sa se intalneasca cu demnitari straini, in general nu ar mai avea dreptul sa reprezinte statul roman.
Constitutia spune ca, in termen de cel mult 30 de zile de la data suspendarii presedintelui, se organizeaza un referendum national pentru demiterea sefului statului. In perioada celor 30 de zile, presedinte interimar ar fi desemnat, automat, seful Senatului, Nicolae Vacaroiu, sau cel al Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu.
Presedintele interimar este comandantul suprem al fortelor armate, seful CSAT, poate participa la sedintele de guvern, poate revoca din functie ministri la cererea premierului si poate desemna un alt premier, care sa propuna un nou guvern in fata Parlamentului. Presedin