Multe banci si-au mentinut neschimbate comisioanele pentru platile in lei, iar altele chiar le-au majorat. Introducerea sistemului electronic de plati in 2005 a condus la diminuarea cheltuielilor suportate de banci cu executarea unei instructiuni de plata, fara ca economia de costuri sa fie in toate cazurile transferata mai departe clientilor.
Pe 8 aprilie 2005, sistemul electronic de plati interbancare a intrat in functiune. Asa cum Transfond - compania care administreaza sistemul electronic - sublinia la acel moment, proiectul a fost „fara precedent in tarile aflate in plin efort de integrare in structurile europene“. Fara precedent, am putea spune noi ca au cam fost si consecintele, fara ca Transfond sa poarte vreo vina.
Viramentele dureaza numai o zi
Decontarea electronica trebuia sa contribuie printre altele si la diminuarea comisioanelor pentru platile efectuate in lei. Inainte de introducerea sistemului electronic, instructiunile de plata se prelucrau pe suport de hartie, ceea ce genera, pe langa intarzieri in finalizarea platilor, costuri destul de mari. Acestea erau suportate, in cele din urma, de clienti.
Compensarea electronica urma sa schimbe aceasta situatie. Principalul beneficiu adus este ca viramentele interbancare dureaza acum o zi lucratoare in loc de trei. In schimb, costurile au ramas nemodificate in destul de multe cazuri, ba chiar unele banci au gasit un moment oportun pentru a le majora.
O plata interbancara are doua componente de costuri: comisionul bancii si comisionul perceput de administratorul sistemului electronic de plati: Transfond - pentru platile de mica valoare (cele sub 50.000 lei) si BNR - pentru cele de valori mari.
Dupa introducerea procesarii electronice, atat BNR, cat si Transfond au diminuat permanent comisioanele, in timp ce multe banci si-au mentinut la acelasi