Executia bugetului general consolidat pe anul 2006 a aratat capacitatea redusa a Guvernului de a cheltui resursele publice pe baza unor programe si proiecte clar definite. Aceasta este concluzia care se desprinde din cifrele inregistrate la finele anului trecut, cand deficitul bugetar a ajuns la 1,7%, iar ponderea veniturilor in PIB nu a atins obiectivele guvernantilor. Veniturile bugetului general consolidat au fost realizate doar in proportie de 97%, iar cele ale bugetelor locale in proportie de 98%.
In acelasi timp, la sfarsitul lunii noiembrie se inregistra un excedent al bugetului general consolidat de 1,2% din PIB. In aceste conditii, ultima luna a anului 2006 a cunoscut o evolutie extrem de alerta a executiei bugetare, in special pe partea de cheltuieli, care s-au ridicat la 33,1% din PIB, utilizarea fondurilor bugetare alocate ajungand la 95%, fata de 78% la finele lui noiembrie. Am asistat in luna decembrie la cheltuirea a miliarde de euro din bani publici, ceea ce a condus la supraincalzirea masei monetare la sfarsitul lui 2006.
Comportamentul guvernantilor fata de cheltuirea banului public a provocat, in primul rand, cresterea accelerata a deficitului de cont curent. Potrivit ultimelor estimari, acesta a inregistrat o crestere de aproape 2 puncte procentuale fata de sfarsitul lunii octombrie. Deficitul de cont curent este indicatorul cu cel mai ridicat grad de risc pentru 2007 si 2008, cand poate sa genereze presiuni asupra politicii bugetare si a procesului de dezinflatie. In acest context, majorarea deficitului de cont curent poate sa aiba repercusiuni semnificative asupra programului de convergenta propus de Guvern.
Analiza executiei bugetare pe 2006 ne mai arata un excedent foarte mare al bugetelor locale. Acesta a fost generat in special prin suplimentarea, in ultimele saptamani ale anului trecut, cu sumele defalcate din TVA, din