Castigarea luptei pe piata businessului presupune, ca orice confruntare, o foarte buna cunoastere a adversarului.
"Nu ai cum sa-ti faci o strategie viabila bazandu-te numai pe ceea ce stii despre tine. Strategie competitiva inseamna 'eu sunt competitiv, pentru ca ma diferentiez de ceilalti'. Si pentru a face acest lucru trebuie sa stii ce fac ceilalti. Altfel, exista limitari. Daca el face asa, asa fac si eu, sau fac mai repede, dar e o lupta intre noi. Si nu vrem asta. Intentia este sa ne diferentiem", spune Vasile Paun, senior partner si fondator al companiei de consultanta si training IntellCompetitiv.
Inteligenta competitiva este un proces sistematic si continuu de culegere si analiza a datelor si informatiilor despre competitori, provenind din surse publice, in scopul obtinerii unui avantaj competitiv durabil pe o anumita piata.
Asa ar suna, putin didactic, o definitie a inteligentei competitive, al carei principal rol este sa furnizeze analize si sa faca recomandari de actiune.
"In principiu, inteligenta competitiva este similara informatiilor pe care le obtine un jurnalist in urma investigatiilor sale, dar la care, prin inteligenta competitiva, se adauga si o analiza a implicatiilor, precum si recomandari pe baza carora sa se ia decizii", precizeaza Paun.
Activitatea de colectare de informatii despre mediul exterior al companiei se desfasoara continuu, astfel incat niciuna dintre schimbarile care au loc in mediul concurential sa nu ia prin surprindere compania, clientii sau partenerii acesteia.
Din punct de vedere operational, Vasile Paun spune ca existenta unui asemenea proces intr-o organizatie presupune implicarea inteligentei competitive in planificarea afacerilor si in deciziile tactice, furnizarea de traininguri pentru toti angajatii, o terminologie comuna in intreaga organizatie si o retea bine organizata de intel