Nu este vorba de intreg bugetul armatei americane si nici de productia anuala a jumatate dintre agentii economici din Romania. Este valoarea exacta a “notei de plata” pe care intreprinderile constantene o au de platit la stat. O suta de agenti economici au obtinut de-a lungul timpului de la BANCOREX Constanta diverse credite pe care nu le-au mai platit. Anul acesta s-a tras linie, iar majoritatea firmelor mai figureaza doar cu numele in Oficiul Registrului Comertului.
Scandalurile in care au fost implicata banca de comert exterior a statului roman au tinut prima pagina a ziarelor ani in sir. De cativa ani, afacerea BANCOREX a fost trecuta sub tacere, iar datoriile astronomice au ajuns in curtea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, recent insarcinata cu definitivarea privatizarilor sub supravegherea structurilor europene. Probabil ca expertilor contabili occidentali o sa li se ridice parul in cap cand or sa vada “condica de reclamatii” a AVAS. Dintre cele 690 de firme mai mari sau mai mici datoare vandute la stat, 100 sunt din judetul Constanta. Procentul detinut de judetul nostru nu este deasupra Bucurestiului, dar valoarea datoriilor ii da fiori reci pe sira spinarii oricarui director de banca.
“Tunurile” din shipping
Fostele intreprinderi maritime de stat au falimentat la propriu bugetul. CNM Navrom si CNM Romline figureaza pe “lista neagra” cu, tineti-va bine, peste 34 milioane de dolari datorie comuna. Din acest punct de vedere, lichidarea companiilor s-a dovedit un fiasco. La coada listei se regasesc SRL-urile din shipping, care au facut bani buni pe spinarea companiilor maritime de stat, dar care nu si-au platit ratele: Oscar Maritime, Conav, Euro Ship, First Shipping, Higt Seas, Carta Shipping, Taganav, Ronav Group etc. Adunate, datoriile SRL-urilor constantene din domeniul maritime totalizeaza “doar” vreo 20 milioane