(Foto: Republicanul)
Proiect inedit
De mai bine de trei ani, o mana de oameni lucreaza la un proiect mai putin obisnuit. Este vorba despre un avion ultrausor, fara pilot, care cantareste doar 23 de kg si care ar putea revolutiona industria aeronautica autohtona.
"Este rodul unei colaborari indelungate intre Electromecanica Ploiesti, Universitatea Politehnica Bucuresti, Institutul National de Cercetari Aerospatiale Elie Carafoli si Compania Nationala Romarm”, sustine Cristina Mihailescu, care, la 35 de ani, este seful acestui proiect.
Avionul, botezat "Vigilent”, este echipat cu un sistem electronic pentru ca acesta sa poata urmari un traseu programat la sol, asa numitul pilot automat. „Sistemul a fost proiectat si executat pentru a suporta conditii mecano-climatice deosebite, cum ar fi socuri puternice sau temperaturi extreme. Pana acum am facut mai multe probe, in urma carora avionul s-a comportat excelent.
Mai avem de lucrat la cateva aspecte, precum autonomia de zbor sau echipamente electronice, dar primele rezultate sunt promitatoare”, spune inginerul Ioan Farcasanu, absolvent al Facultatii de Aeronave Bucuresti.
Un avion cat o Dacie
Practic, avionul, care masoara un metru si jumatate, seamana cu aparatele de zbor folosite in concursurile de aeromodelism, pe care este montat un sistem de comanda, control, culegere de date si comunicatie. Raza de actiune este de 40 de km, dar aceasta poate creste, in functie de motorul folosit pentru propulsie.
Avionul poate fi dotat cu o camera video performanta, prin intermediul careia sa fie transmise la sol imagini din zone greu accesibile.
"Costurile de productie a avionului fara pilot au fost estimate de noi la aproximativ 6.500 de euro, d