Pictorii Geta Bratescu si Ion Grigorescu reprezinta doua repere majore ale artei contemporane romanesti, fiind recunoscuti si pe plan international. Ambilor le-au fost dedicate expozitii importante, organizate la Muzeul National de Arta (Departamentul de Arta Contemporana, expozitia Documente 1967-1997 a lui Ion Grigorescu din 1998 si retrospectiva Getei Bratescu din 1999. Ceea ce ii uneste, dincolo de o indelungata prietenie si de faptul ca au colaborat la realizarea unora dintre filmele Getei Bratescu (Atelierul, Mana trupului meu si Ludus), este preocuparea pentru experiment, ambii utilizand o gama variata de mijloace de expresie (de la pictura, colaj, obiect, sculptura, desen si fotografie, la film experimental, video si performance).
Ion Grigorescu este autorul unor lucrari antologice pentru arta alternativa din Romania in timpul regimului comunist. Celebrul sau film pe pelicula de 8 mm, Dialog cu Ceausescu (1978), reflecta probabil cea mai critica/subversiva atitudine a unui artist roman fata de puterea politica. Alaturi de filmele sale, expozitia prezinta si o serie consistenta de lucrari pe care publicul are ocazia sa le (re)descopere. Lucrari precum case domnesti, cainii din tabla sau fotografia ce documenteaza mutarea Bisericii Mihai Voda descriu universul unei realitati sordide de care artistul a luat act refuzand orice retorica a imaginii sau a obiectului.
Geta Bratescu este prezentata cu lucrari ce sintetizeaza directii si momente definitorii ale carierei ei artistice: actiunea si instalatia “Catre alb“ , seriile de colaje, fotografiile si obiectele ce dezvolta tema autoportretului, filmele experimentale din anii ’70, desenele cu ochii inchisi etc. In expozitie (deschisa publicului pana la 15 mai), spatiului intim, autoreflexiv al atelierului ii este contrapus spatiul urban.
Pictorii Geta Bratescu si Ion Grigorescu reprezinta doua reper