Ordinul emis de ministrul finanţelor la începutul acestei luni nu face lumină nici acum în privinţa operaţiunilor de leasing auto. În plus, deşi ar fi trebuit, el nu clarifică nici problema „beneficiarilor“ de maşini neeuropene, care s-ar putea trezi cu banii blocaţi. „Clienţii mei, al căror contract de leasing pentru maşinile neeuropene s-ar fi finalizat în luna ianuarie, au oprit facturarea până la clarificarea lucrurilor. Acesta a fost sfatul pe care l-
Ordinul emis de ministrul finanţelor la începutul acestei luni nu face lumină nici acum în privinţa operaţiunilor de leasing auto. În plus, deşi ar fi trebuit, el nu clarifică nici problema „beneficiarilor“ de maşini neeuropene, care s-ar putea trezi cu banii blocaţi.
„Clienţii mei, al căror contract de leasing pentru maşinile neeuropene s-ar fi finalizat în luna ianuarie, au oprit facturarea până la clarificarea lucrurilor. Acesta a fost sfatul pe care l-am dat“, ne spune Gabriel Sincu, senior tax manager, RSM Hemmelrath. Problema este a persoanelor fizice. În absenţa unui consultant care ar fi putut să le dea un sfat, mulţi au făcut după cum le-a spus statul sau, mai bine zis, autoritatea vamală prin care se derula contractul de leasing.
De la 1 ianuarie 2007, în lipsa unei legislaţii care să clarifice lucrurile, taxele vamale la leasingul auto pentru maşinile coreene, americane, japoneze sau, pe scurt, neeuropene, ar fi trebuit plătite, într-o aplicare abuzivă a legii, la valoarea integrală a maşinii, şi nu la cea reziduală, de 20%. Legea românească spunea că plata taxelor vamale se face la valoarea reziduală şi nu fusese abrogată. Ea intra însă în contradicţie cu legislaţia europeană, care avea întâietate. Reglementările europene obligau, aşadar, la plata taxelor calculate la întreaga valoare a bunului! Aici intră în scenă ord