Piaţa de media din România e disputată de doar câteva mari grupuri: MediaPro, Intact, Realitatea-Caţavencu, Ringier şi, încă în fază de elaborare, proiectul lansat de Dinu Patriciu. Cuvântul de ordine pare a fi concentrarea operaţiunilor de business media sub umbrela unui trust. Modelul de succes al lui Adrian Sârbu şi Dan Voiculescu e reprodus acum de concurenţi cu ambiţii mari, care atacă o piaţă de publicitate în plină expansiune. Dar care ar fi, mai întâi, explica
Piaţa de media din România e disputată de doar câteva mari grupuri: MediaPro, Intact, Realitatea-Caţavencu, Ringier şi, încă în fază de elaborare, proiectul lansat de Dinu Patriciu. Cuvântul de ordine pare a fi concentrarea operaţiunilor de business media sub umbrela unui trust.
Modelul de succes al lui Adrian Sârbu şi Dan Voiculescu e reprodus acum de concurenţi cu ambiţii mari, care atacă o piaţă de publicitate în plină expansiune. Dar care ar fi, mai întâi, explicaţiile apariţiei şi construcţiei afacerilor de media sub formula trusturilor?
„Într-o economie în formare sunt mulţi jucători de mici dimensiuni, într-una matură sunt mai puţini jucători, însă de mari dimensiuni, spune Cristina Simion, managing director al Edipresse AS. Aşa e normal să se întâmple.“
Faptul că asemenea concentrări de afaceri de media sunt posibile în România se datorează, măcar în parte, în opinia lui Claudiu Şerban, director executiv al diviziei de reviste a Ringier (companie care editează şi Capital), unui context local: „Un indicator foarte clar în funcţie de care să reglementezi cota de piaţă nu este stabilit prin lege. Poţi să judeci cota de piaţă prin volume de publicitate, prin neturi de publicitate, prin tiraje, prin leadership... Până la urmă, orice concentrare de acest tip e judecată de Consiliul Concurenţei ca un caz specific.“ @N_