Dati-mi voie sa incep informal, cu un preambul. incercind calea cea mai sintetica de a va raspunde la intrebari, mi-am aruncat ochii peste insemnari mai vechi legate de CNC, Legea Cinematografiei, Regulamentul de concurs si alte asemena teme. Si am constatat ca am peste zece folder-e in laptop-ul meu pe tema asta, peste o suta de documente scrise de mine, plus alte zeci pe care le-am citit. Una peste alta, am dovada materiala a unui nesabuit de mult timp alocat de mine acestor chestiuni, in ultimii ani. Iertati-ma daca va par egoist, dar, sincer, fiecarui tel pe lumea asta, oricit de inalt, merita sa-i aloci un timp rezonabil, in raport cu valoarea lui. Or, reformarea cinematografiei romane nu e tocmai cel mai inaltator tel pentru cineva creativ, daca pui lucrurile un pic in context.
Colegii si criticii de film stiu bine ca intre primele mele doua filme de lungmetraj sint pe cale sa treaca cinci ani. Din multe pricini, dar una dintre ele a fost si asta: am pierdut enorm de mult timp cu incercarile de reformare a sistemului si am ajuns acum sa nu mai am rabdare sa investesc energie in chestiunea asta, decit daca demersul e eficient, pragmatic si daca are sanse reale de a imbunatati ceva.
Prin urmare – desi cred ca problemele fundamentale din cinematografia noastra tin de mediocritate, provincialism, confuzie valorica, lipsa de viziune si de educatie –, am sa ma refer mai jos doar la chestiuni foarte punctuale si vulgare, daca vreti, legate de disfunctiile sistemului de selectie in concursurile CNC si de solutiile de imbunatatire.
Sint doua chestiuni mari care necesita imbunatatiri: criteriile de selectie a proiectelor si alegerea lectorilor si a juriilor.
1. Criteriile de selectie a proiectelor
In momentul de fata, in decizia de a finanta un proiect conteaza calitatea scenariului (50%), a regizorului (25%) si a producatorulu