Portul Constanta se adapteaza la noile reguli impuse de Uniunea Europeana. Directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias, spune ca in aproximativ sase luni Parlamentul va adopta o asa-numita lege a porturilor, care va reglementa activitatea in domeniu. Aflata inca in stadiul de dezbatere, aceasta a iscat deja pareri contradictorii intre administratie, operatori si sindicalisti. Principalele noutati se refera la regimul de utilizare a terenurilor si la nivelul chiriilor de inchiriere a danelor. Acestea vor fi diferentiate in functie de trafic, iar danele vor putea fi impartite de mai multi operatori. De asemenea, proiectele de dezvoltare a infrastructurii portuare sunt continuate. Despre toate acestea, dar si despre statutul de zona libera pe care l-a capatat Portul Constanta odata cu aderarea la Uniunea Europeana, am stat de vorba cu directorul general al CNAPMC, Mircea Banias.
- Discutiile privitoare la Ordonanta 22 s-au intensificat in ultima vreme. Care sunt noutatile pe care le aduce acest act normativ?
- Ordonanta 22 aduce o serie de modificari. Practic, este o propunere de modificare a unei ordonante, care initial a fost conceputa ca o ordonanta, dar pentru care s-a ajuns la concluzia ca cea mai buna cale este de a scoate o lege noua, o lege care sa reglementeze activitatea in porturi - o asa-numita lege a porturilor. Sunt cateva modificari majore in propunerea pe care a facut-o ministerul. In primul rand, regimul de utilizare a terenurilor se va modifica. Terenul din porturi ramane bun public al statului, concesionat de catre minister administratiei portuare, care, la randul ei, poate sa-l inchirieze sau sa-l subconcesioneze, dupa noua forma. De asemenea, nivelul chiriei sau al redeventei se leaga de trafic. In conditiile in care se realizeaza un trafic superior celui estimat, la un operator, chi