Cultura romana are ceva de oferit in acest moment?
Orice cultura are de oferit. Depinde si de privirea celorlalti. Depinde cum se uita cei din jur la tine. Occidentul se uita cu mai multa atentie la Romania si la cultura romana in timpul lui Ceausescu. Atunci se uitau la aia care protestau. Sau se uitau la cei care aveau curajul sa vina pina in Franta, de exemplu, si care aveau curajul sa publice, sa ofere o literatura. Se uitau intr-acolo de unde venea pericolul, le era frica de tot ce se intimpla in Est. Cind s-a terminat cu frica, cind in Est a cazut comunismul, s-au intors cu spatele.
Pot sa va contrazic?
Da.
De ce si acum sint rafturi intregi de autori polonezi, cehi, unguri tradusi la Paris si nici un roman?
Literatura poloneza este bine instalata in Franta, de secole, gratie catolicismului. Iar ungurii au fost niste promotori geniali. inca din anii ’80, cind in Romania se tragea mita de coada si scriitorii romani n-aveau nici macar curajul sa se gindeasca sa publice in strainatate, ungurii, cu ajutorul statului comunist, isi publicau cartile in strainatate.
De pilda, ce faceau ungurii?
Eu tot dau acest exemplu si de-abia acum a inceput sa intre un pic in capul, sa zicem, al lui Patapievici, presedintele ICR. Ungurii invitau tineri poeti si scriitori francezi in Ungaria, ii invitau pe banii statului maghiar. Eu am cunoscut poeti care au fost in Ungaria in acea perioada. Pentru ei, care erau destul de saraci, trei-patru luni de stat in Ungaria era o placere, fete unguroaice, ma rog, una peste alta, era bine. Nici n-aveau nevoie sa stie limba, ei stilizau traducerile din maghiara in franceza. Stiti, francezii sint pretentiosi, pentru o prepozitie nelalocul ei editorii iti intorc spatele. Si asa au ajuns ungurii, care nu s-au prezentat doar cu un Cartarescu, cu un Craciun, sa fie publicati la Paris. S-au dus cu