Valoarea investitiilor din industria auto in Europa Centrala si de Est va ajunge, pana in 2013, la sase miliarde de dolari, iar Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia vor atrage cea mai mare parte a sumelor, se arata intr-un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC).
Ca urmare a presiunii ridicate a controlului costurilor si a extinderii Uniunii Europene, care a deschis drumul spre locatii noi de investitii mai ieftine, un numar din ce in ce mai mare de producatori de masini si de furnizori de componente auto au ales sa-si relocheze activitatile in zona de est a Europei, se precizeaza in studiul PwC denumit "Productia auto in Europa Centrala si de Est".
"Cercetarile noastre arata ca in urmatorii cinci ani vor fi transferate in Europa Centrala si de Est investitii in industria auto de aproximativ sase miliarde de dolari. Principalii beneficiari ai acestor proiecte vor fi Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia", apreciaza autorii analizei.
Potrivit acestora, producatorii de automobile si cei de componente auto din Europa de Vest se confrunta cu stagnarea vanzarilor, cu o crestere a preturilor materiilor prime si cu o competitie accentuata din partea producatorilor din Asia. Din acest motiv, nu este surprinzator ca acestia exploreaza fiecare oportunitate pentru a reduce costurile si, atrasi de forta de munca ieftina, foarte multi dintre liderii industriei s-au mutat in state din Europa Centrala si de Est.
Autorii studiului arata ca in perioada 1991- 2006 companiile din domeniul auto au investit in regiune 20 de miliarde de dolari, fapt ce a dus la cresterea cotei pe piata globala auto de la mai putin de 5% la 6,8%. Datele PwC arata ca, desi cererea globala de masini noi a crescut cu 6% intre 2000 si 2005, cea mai mare crestere a avut loc pe pietele emergente din Asia Pacifica, Orientul Mijlociu si America Lat